In rap tempo worden er steeds meer consumentenproducten op de blockchain gezet. Eerder schreef ik al over hamburgers, sapjes en kleding wat door Nederlandse bedrijven op de blockchain wordt gezet. Met vaak een uitgebreide toeleveringsketen, kon bier uiteraard ook niet uitblijven. Grote brouwerijen als Heineken en InBev zijn al bezig om hun hele toeleveringsketen op de blockchain te zetten, om meer transparantie te bieden richting de consument over duurzaamheid. Het Copernicus initiatief gaat nog veel verder en zet ook NFT’s en DAO’s in.
Het initiatief is volgens een van de oprichters Hans Geldof is eerder ingestoken op het kennismaken met blockchain technologie, dan het transparant maken van de keten, zoals grote brouwerijen dit doen: “Ik wil dat decentralisatie een gespreksonderwerp wordt tussen mensen die daar (nog) niet mee in aanraking zijn gekomen. Decentralisatie heeft naast een hele praktische en technische kant, ook een filosofische kant. Die laatste kant moet wat mij betreft meer op de voorgrond komen”.
Door het scannen van een QR code op het flesje “kom je terecht op onze website waar gespreksstarters staan over decentralisatie”.
Het project werd geïnspireerd door Project Copernicus van Maarten Smakman, die de naam ontleende aan Nicolaus Copernicus (1473-1543). Volgens Geldof kan er een prachtige analogie worden gemaakt tussen het gedachtengoed van Copernicus en blockchain technologie. “Copernicus gaf aanzet tot de verschuiving van het geocentrische naar het heliocentrische wereldbeeld. De aarde was niet langer het middelpunt van ons zonnestelsel maar de zon. Dit zorgde uiteindelijk voor een enorme verandering in de toen heersende machtsverhoudingen. De gedachte dat met de uitvinding van blockchaintechnologie decentralisatie van geld en macht mogelijk is, wat opnieuw zou kunnen leiden tot een dergelijke verandering”.
Het project zet onder andere NFT’s en DAO’s in, om het geheel te laten werken. “De NFT’s bevatten een abstracte afbeelding van een kratje bier. De QR-code geeft het nummer van de token aan. Deze 24 membershiptokens geven toegang tot en stemrecht in de Copernicus Beer DAO. De DAO bezit het merk en het recept van het Copernicus Beer. Als lid van de Copernicus Beer DAO heb je het recht om mee te stemmen over voorstellen over de ontwikkeling van het biermerk en de DAO zelf maar ook om het bier overal ter wereld te brouwen en te verkopen onder het Copernicus Beer merk. Met dit laatste recht kan je actief meehelpen aan het verspreiden van de decentralisatieboodschap” aldus Geldof.
Decentrale mindset of niet, nog niet alles loopt vlekkenloos binnen Copernicus. Maar dat heeft vooral te maken met de fysieke aard van het product en het feit dat brouwers geen orders en cryptovaluta accepteren van een DAO. “Maar dat is juist onderdeel van het experiment” zegt Geldof, die trots verteld dat het project ook constant bezig is met verbeteringen en vernieuwingen door te voeren. Dat gaat organisch, vaak op initiatief van de individuele tokenhouders.
Het bier is inmiddels ook verkrijgbaar in blik en heeft haar internationale ambities werkelijkheid gemaakt door ook al de verkoop te starten in Portugal. Het bier wordt ook al veel geschonken op events, waar de organisatoren eigen content achter de QR codes kunnen plaatsen, wat het bier ook gelijk een innovatieve marketingfunctie geeft.
Dorst gekregen van al deze leuke ontwikkelingen? Het bier is op diverse plaatsen in de Amsterdamse horeca te vinden en kan via de website worden besteld.