Het begon met een sapjes en soja, maar inmiddels is het Amsterdamse The New Fork druk bezig om talloze andere etenswaren op de blockchain te zetten. Na de Juicychain, lanceerde ze recent de juicy blockchain burger. Door de QR-code te scannen, krijgt de consument alle informatie voorgeschoteld, over de negen ingrediënten die samen de burger vormen. Van boerderij tot op het broodje, van koe tot fijngemalen rondje vlees. Het scannen laat zien dat het vlees van Angus koeien komt die vrij hebben rondgelopen en geen chemicaliën, zoals antibiotica, toegediend hebben gekregen. Dat maakt de burger nét even wat lekkerder smaken.
Waar de Juicychain gericht was op consumenten, is het blockchain burger initiatief volgens CEO en Founder Marieke de Ruyter de Wildt “meer gericht ook op koks; de influencers van het voedselsysteem, om hen ook meer inzicht te geven in de afkomst van hun ingrediënten”.
Het sluit daarnaast perfect aan op de steeds kritischer wordende consument, die meer inzicht wil hebben in de voedselketen. Meer transparantie over de historie van de producten en ingrediënten. Volgens De Ruyter de Wildt wordt met “een derde van alle voedsel, gefraudeerd. Het initiatief zorgt niet alleen voor inzicht in de afkomst ervan, maar laat consumenten ook zien wat technologie hierin kan betekenen”.
The New Fork is met haar ‘Open Food Chain’ bezig, om de gehele voedselketen op de blockchain te zetten. Dat deed ze eerder met sinaasappelsap bij de Albert Heijn, wat volgens De Ruyter de Wildt “een geslaagde pilot was, die de samenwerking in de keten heeft verbeterd”. Het was zó geslaagd, dat het samen met Albert Heijn en sapfabrikant Refresco het initiatief inmiddels heeft omgetoverd in het wereldwijde ‘JuicyChain’, waar volgens De Ruyter de Wildt “al meer dan 50 partners bij zijn aangesloten”.
Nu is dat dus ook gebeurt met de negen ingrediënten die de blockchain burger rijk is; een broodje, mosterd, uien, tomaten, kaas, mayonaise en uiteraard de ‘patty’; de burger. Allemaal van Nederlandse makelij, allemaal geproduceerd met respect voor de natuur. Niet alleen de voedingswaarde, maar ook alle achtergrondverhalen van de leveranciers en hun ingrediënten zijn allemaal zo te lezen door de consument. Zo valt er bijvoorbeeld te lezen wat voor mosterdzaden zijn gebruikt en wat voor bijzonder achtergrond verhaal er achter de kaas zit.
(verhaal gaat door onder de afbeelding)
Ook het project zelf, is opgezet met respect voor de natuur. Alle data staat op een energiezuinige blockchain, die The New Fork helemaal zelf heeft ontwikkeld, gebaseerd op Komodo. Verder kunnen enthousiastelingen het recept als NFT kopen. Plannen om net zoals McDonalds ook in de metaverse burgers te gaan verkopen, heeft TheNewFork nog niet, maar als dat de consument nóg beter inzicht en vertrouwen geeft in het voedselsysteem, dan gaat die optie serieus onderzocht worden volgens De Ruyter de Wildt.
De organisatie bouwt hard door aan verschillende prachtige initiatieven om de wereldwijde voedselketen op de blockchain te zetten. Naast olijfolie, zijn garnalen als volgende aan de beurt. Een product waar niet alleen vaak veel rotzooi in zit, zoals antibiotica, maar waar ook veel moderne slavernij achter schuil gaat. Eerst gaat The New Fork haar roadshow afmaken in Nederland, om de blockchain burger nóg beter onder de aandacht brengen bij koks. We blijven dit geweldige initiatief met veel enthousiasme op de voet volgen!