De lockdown het afgelopen jaar, heeft het aantal thuisbezorgde maaltijden met 40% doen stijgen. Het gemak van een pizza of pokebowl aan de deur bezorgd krijgen, doet steeds meer consumenten maaltijden bestellen bij maaltijd bezorgdiensten als Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Deze platformen zijn voor veel restaurants een redding geweest, maar de ergernis over commissies, uitbetalingen en ondoorzichtigheid groeit.

Restaurants betalen tot wel 30% commissie en worden soms pas na 8 weken uitbetaald voor de geleverde maaltijd. Het Eindhovense Bistroo is een eigen platform gestart, gebaseerd op blockchain technologie. Voor bedenker en CEO Bas Roos draait Bistroo om ‘facilitate, never dictate’. Restaurants weer controle geven over het hele proces; contact met klanten, uitbetalingen en promotie tools. Het haalde 8 miljoen euro groeigeld op binnen 4 weken, waarmee het inzet op de groei van gebruikers en ontwikkeling van het platform. Inmiddels zijn er al honderden restaurants en tienduizenden gebruikers actief.

Het gedecentraliseerde karakter van het platform, zorgt er voor dat zaken als lijstjes met top en favoriete restaurateurs, niet meer kunnen worden gemanipuleerd. Het platform heeft een eigen digitale munt, de BIST, die op verschillende manieren wordt ingezet. Klanten krijgen de munt als beloning voor een bestelling en kunnen deze inzetten als korting, maar krijgen ook een munt als ze een review achterlaten.

Een community gedreven project, met een waanzinnig potentieel om de Nederlandse markt voor maaltijdbezorging flink op te schudden. Een officiële partnership met Koninklijke Horeca Nederland zorgde al voor een mooie toestroom van nieuwe restaurants en klanten, de positieve reacties vanuit de gebruikers versterken dit effect nog meer.