Het internet is stuk. Filterbubbels, fabeltjesfuiken en de Facebookschandalen voeren de boventoon. Wat zo mooi begon als een decentraal en democratisch systeem, wordt nu gecontroleerd door een handvol grote techbedrijven en gedomineerd door veel negatieve kanten. Van verspreiding van complottheorieën en nep nieuws tot beïnvloeding van verkiezingen door het beïnvloeden van kiezers.
De grote platformen, zoals Google, Facebook, Twitter en Whatsapp werken hard aan het voorkomen hiervan. Maar de massale hoeveelheden content die er elke minuut weer worden geplaatst (bijvoorbeeld; 575.000 Tweets en 700.000 Facebook posts) zorgen ervoor dat dit een vrijwel onmogelijke taak is geworden om dit volledig tegen te houden. Het Amsterdamse WordProof heeft de afgelopen jaren aan een oplossing gebouwd: ‘timestamping’.
Waar veel professionals pas rond 2017/2018 begonnen met hun blockchain avontuur, startte dat van WordProof-oprichter en CEO Sebastiaan van der Lans al in 2006, toen hij zich fulltime ging storten op open source software. “Samen met een team enthousiastelingen richtte ik een bureau op dat zich volledig toewijdde aan dit revolutionaire concept. Samen hebben we zowel op technisch vlak als aan de community rondom open source software bijgedragen.
In 2013 bouwden we er ons eerste Bitcoin-product voor een klant. Een jaar later volgde een project met Ethereum. In 2019 besloot ik de sprong in het diepe te wagen en me fulltime op blockchain te richten. Zo was WordProof geboren!”
Het doel van Van der Lans en zijn WordProof is helder: een oplossing op de markt brengen dat vertrouwen in het internet kan herstellen door middel van transparantie en verantwoordelijkheid. Het platform, wat volledig gebaseerd is op blockchain technologie, zorgt voor het tijdstempelen van allerlei typen inhoud op het web.Dankzij de tijdstempelfunctie van WordProof kan elke content creator, van bloggers en journalisten tot bedrijven en instellingen, hun online inhoud verifiëren. Volgens Van der Lans “begrijpen mensen steeds beter hoe belangrijk ‘provenance’ (red. de herkomst van content) is, vooral sinds de opkomst van AI. We worden steeds vaker uitgenodigd door uitgevers en op congressen om te praten over de rol die provenance kan spelen in het bestrijden van de negatieve aspecten van AI. Het belang van timestamps wordt steeds duidelijker.”
Een korte video waarin WordProof en haar oplossing wordt uitgelegd:
(artikel gaat onder de video door)
Waar het platform begon met het timestampen van artikelen, is het in de afgelopen jaren hard doorgegroeid. Naast teksten, timestampt het bedrijf ook allerlei andere typen content, zoals bestanden, video’s en afbeeldingen. WordProof kreeg als minderheidsinvesteerder Joost de Valk aan boord, die zelf oprichter is van de meest gebruikte plugin (Yoast) wereldwijd van het contentmanagementsysteem WordPress (waar 45% van de websites wereldwijd op draaien). Een prachtige toevoeging voor het bedrijf, waarmee het een wereldwijde standaard wil gaan ontwikkelen rondom timestamping. Het is al hard op weg, door ook al integraties met platformen als WordPress, Shopify (red. waar 10% van de wereldwijde ecommerce door heen vloeit) en Drupal.
Dit alles is mede gefinancierd, door de 1 miljoen euro, die het bedrijf kreeg als winnaar van de prestigeuze ‘Blockchains for social good’ award, geïnitieerd door de Europese Commissie. WordProof heeft volgens Van der Lans “voornamelijk gebruikt om te bouwen aan de infrastructuur voor massa-adoptie. Het is nu mogelijk voor 80% van de sites/shops met CMS om binnen 5 minuten aan de slag te gaan met WordProof. Voor de overige gebruikers is er een API. Ook hebben we integraties gemaakt met meerdere blockchains, waaronder Ethereum. Bovendien hebben we flinke stappen gemaakt op het gebied van de “Trusted Web”.
Om ‘Trusted Web specialist’ te worden, heeft het bedrijf een heuse ‘academy’ opgezet, die verschillende use-cases uitlegt, variërend van copyright tot SEO en van e-commerce tot uitgeven.
Het bedrijf is inmiddels grote stappen aan het zetten, op weg naar massa adoptie van haar oplossing. Inmiddels zijn er meer dan 6 miljoen timestamps gezet en blijft het team van Van der Lans verder uitbreiden op talloze gebieden. Het speelt slim in op de snelle opkomst van generatieve AI, waar de afgelopen tijd ook de negatieve aspecten van aan het licht kwamen, zoals de massale vergaring van nep nieuws. Zo heeft het een AI initiatief Content Core opgezet om de kracht van AI toe te passen zonder authenticiteit te verliezen. Een antwoord op ChatGPT, om bij te dragen aan het ‘Trusted Web’ in plaats van een door slechte content overspoeld internet.
We blijven deze Amsterdamse scaleup vol bewondering volgen!