Namaakeieren en -garnalen, zand dat als peper wordt verkocht en gekleurd suikerwater als appelsap. De wereldwijde schandalen rondom voedselfraude worden steeds bizarder, soms volledige producten, soms gedeeltelijk. We kennen in Nederland voorbeelden als de paardenbiefstukken en inmiddels wantrouwt volgens de FNLI meer dan 75 procent van de consumenten de dagelijkse maaltijd en haar ingrediënten en denkt dat 30 procent van de etiketten op eten niet klopt. 

De consument van nu leeft ook steeds bewuster, wat een grotere druk op voedselproducenten legt om te zorgen voor meer openheid en transparantie over ingrediënten, de herkomst er van, bereidingen en andere belangrijke onderdelen in het productieproces.

Sappige details

In 2018 kwamen supermarktketen Albert Heijn en producent Refresco met een eerste pilot om sinaasappelsap op de blockchain te zetten. De consument kon hierdoor met het scannen van een QR code, de hele toeleveringsketen bekijken, van boom tot koeling. Het gaf volledige transparantie hoe in elke stap in het proces, werd gekeken naar mens en milieu. Van keurmerken tot periode van het plukken en mate van zoetheid.

Klanten konden zelfs heel makkelijk met de ‘Like2Farmer’-functie een compliment naar de boer sturen. Het Amsterdamse The New Fork, werkte mee aan dit project en werkt hard aan een ‘Open Food Chain’, om de gehele voedselketen op de blockchain te zetten. Volgens CEO en Founder Marieke de Ruyter de Wildt, was “het een geslaagde pilot die de samenwerking in de keten heeft verbeterd”. The New Fork heeft echter nog veel grotere plannen en heeft het sapjes-experiment met Albert Heijn en Refresco inmiddels omgetoverd in het wereldwijde ‘JuicyChain’, waar volgens De Ruyter de Wildt “al meer dan 50 partners bij zijn aangesloten”.

Sapjes waren de eerste eigenmerk producten van de meer dan 11.000 eigenmerkproducten die Albert Heijn voert, die op de blockchain zijn gezet en de supermarktketen heeft het streven om in 2025 alle verse producten zo aan te bieden. Ook andere supermarkten volgden in rap tempo met pilots, zoals Jumbo met talapia filet. Volgens De Ruyter de Wildt wordt er momenteel naast sapjes en vis, ook gewerkt aan “soya, cacao, koffie en eieren”. Een grote wens is om in de toekomst ISO nutrient producten op de blockchain te zetten, “maar dat gaat nog wel even duren”.

TheNewFork is met een seed ronde bezig om het ‘Food’ token te lanceren, welke in de ‘Open Food Chain’ draait. Deze tokens worden gebruikt door agrifood bedrijven om ketens efficiënter te maken. De food tokens worden ook gebruikt om de betrokkenheid van consumenten met het voedselsysteem te verbeteren, zodat ‘personalized nutrition’ (weer) de essentie van ons voedselsysteem wordt. 

De overbeladen IT afdelingen die helaas vaak ook geen budget hebben voor dit type innovaties, zorgen er voor dat TheNewFork nog niet alle landbouw producten op de blockchain heeft gezet. Maar dat weerhoudt de Ruyter de Wildt niet, om middels allerlei nieuwe initiatieven, zoals het ‘blockchain for food research‘ in samenwerking met de Universiteit van Wageningen en het eerste ‘blockchain for food event‘ te organiseren. We kijken uit naar de gave nieuwe stappen van TheNewFork, die ze hebben beloofd te zetten in de komende maanden!